Elemzés: Cookie-k a 100 legnépszerűbb online boltban

A Agreementmanagernél végzett munkánk része az, hogy megnézzük, mit csinál a piac. Ezért vettük a 100 legjobb német online boltot, és megnéztük, hol, mikor és milyen sütiket állítanak be, és milyen süti bannereket használnak. Az eredmény: elakadt kereslet.

diagram, amely a beleegyezés nélkül használt cookie-k számát mutatja a 100 legnépszerűbb német online boltban

A legjobb 80 cookie-ban beleegyezés nélkül

Az elemzéshez az EMI-től vettük a 2020-ban legnagyobb forgalmú 100 legjobb online bolt listáját, és minden üzletet külön-külön hívtunk meg a Chrome böngészővel inkognitó módban. Az volt az elvárásunk, hogy átlagosan egy maroknyi cookie-t lássunk az oldalakon – az adatvédelmi kezelés eredménye ezekben az online boltokban több mint kijózanító:

100 oldalból csak 2 oldalon egyetlen süti sem volt, de 15 oldalon több mint 30 cookie volt – anélkül, hogy a hozzájárulás gombra kattintott volna, ne feledje. A (szomorú) csúcsot egy divatkereskedő foglalja el, aki teljes 80 cookie-t állít be, mielőtt a látogató beleegyezett volna – annak ellenére, hogy az oldalon egy cookie-banner látható, amely lehetővé teszi az elutasítást. Még az átlag is jelentősen magasabb a vártnál, boltonként körülbelül 16 süti (jóváhagyás előtt) . Még akkor is, ha az üzletek azt mondanák, hogy sok süti „működőképes” és „létfontosságú” – valóban szükséges ehhez 16 süti?

„Házi készítésű” márkájú süti banner

Meglepett minket azon üzletek száma is, amelyek a professzionális cookie-megoldás helyett inkább saját sütiket építettek, vagy kész szkripteket használnak az internetről. A megkérdezett online boltok körülbelül 40%-a használt házi készítésű sütiszalagot. Az eredmény ennek megfelelően gyenge: csak nagyon keveset terveztek GDPR/ePrivacy-kompatibilisnek.

Szépen megtervezett, de nem megfelelő

Sajnos csak néhány pozitív példa van. Bár egyes üzletek példamutató módon blokkolják a külső szolgáltatókat, nem teljesen teljesek a hozzájárulási réteg kommunikációját illetően. Az esetek többségében hiányoznak az alapvető információk, például, hogy mely szolgáltatókat veszik igénybe, milyen célokat követnek el, vagy milyen jogalapokat alkalmaznak. Nagyon kevés üzlet sorolja fel a cookie-kat, és a legtöbben felsorolja a célokat, de nincs szolgáltató.

Egyes webhelyek erőfeszítéseket tesznek a grafikai tervezéssel – de túl gyakran úgy tűnik, hogy a hangsúly az „Elfogadás” gombra való kattintáson van. Például egy zenebolt vicces sütiszalagot használ, de itt is hiányzik az egyenlő bánásmód az elfogadás és az elutasítás között:

egy nagymama rajzfilmfigurája, aki egy tányér sütit és egy bekezdésnyi szöveget hoz

A Rostocki Regionális Bíróság a közelmúltban figyelmeztetett , hogy fontos az elfogadás és az elutasítás egyenlő képviselete. Azonban: Az általunk vizsgált 100 webáruház közül csak egyet találtunk, ahol az elutasítás szerkezete megegyezik az elfogadással. 50 üzlet esetében nem volt közvetlen lehetőség a visszautasításra, csak egy „Beállítások” gomb vagy link. Összesen 8 üzletben volt süti banner is, amin nem volt sem beállítások, sem elutasító gomb vagy link.

negatív példák

A sok online bolt között sok van, amit jól csináltak – de sajnos sok olyan üzlet is van, amely úgy tűnik, még a GDPR előtti korszakban él. Íme néhány negatív példa arra, hogyan ne tedd:

Példa egy
Példa egy
Egy nagyon diszkrét süti banner
Egy egyszerű süti banner

Következtetés

Összefoglalva, a német online kereskedelem sajnos nagyon kiábrándító. A Statista szerint ezeknek a cégeknek mindegyike több mint 70 millió euró éves árbevételt produkált – ugyanakkor csak néhány online boltnak sikerül megközelítőleg GDPR-kompatibilis hozzájárulási réteget megjelenítenie. Ezzel kapcsolatban: Kedves webáruházak, kérem sürgősen javítsák a felzárkózási igényt 🙂

Ha tudni szeretné, hogy legalább mit kell tartalmaznia egy cookie-bannernek az online boltok adatainak védelme érdekében, néhány információt találhat GDPR online boltunk ellenőrzőlistájában .