Tábornok

Mik azok a sütik?


A sütik egyszerűen elmagyarázva – A cookie-k a weboldal működésének fenntartását és a professzionális marketing népszerűsítését szolgálják. Egy rövid bemutatkozás.

egy halom keksz egy fehér asztalon

A sütiszörny az interneten is huncutságra készül. A böngészőben található cookie-król beszélünk, azokról a „cookie-król”, amelyeket a webhelyek az Ön számítógépén hagynak. Valójában örülünk a finom sütiknek, de ez nem feltétlenül igaz az online sütikre. A GDPR (General Data Protection Regulation) 2018. májusi elfogadásával a böngészőben található cookie-k témája aktuálisabb, mint valaha. Minden olyan webhelyen, amelyet az Európai Unióban tartózkodó felhasználó elér, el kell helyezni egy cookie-hozzájárulási szalaghirdetést . Feladata, hogy tájékoztassa a felhasználót arról, hogy a weboldal látogatása során bizonyos adatokat gyűjtenek. A felhasználók kiválaszthatják, hogy mely sütiket kívánják engedélyezni. Általánosságban elmondható, hogy különbséget tesznek a technikailag szükséges és a nem alapvető cookie-k között.

A sütik egyszerűen elmagyarázzák

Íme a cookie-k meghatározása: A cookie-k kis szöveges fájlok. A számítógépén tárolódnak, amikor meglátogat egy adott webhelyet. A sütik olyan információkat gyűjtenek, amelyek egy vagy több fájlban tárolhatók. Az egyik leggyakrabban tárolt információ egy véletlenszerűen generált szám , amely a számítógép felismerésére szolgál. Ez azt jelenti, hogy nem kell újra megadnia adatait, és nem kell újból a kosárba helyeznie az árut minden alkalommal, amikor egy adott weboldalt meglátogat.

A sütiknek köszönhetően az oldal beállításai is mentésre kerülnek, így a felhasználóknak nem kell minden látogatáskor újra megadniuk felhasználónevüket, jelszavukat vagy nyelvüket. A weboldal üzemeltetője olyan adatokat gyűjt, amelyek nyomon követhetővé teszik a felhasználók böngészési viselkedését. Ez magában foglalja például az IP-címet , az oldalmegtekintések időtartamát és gyakoriságát, valamint a meglátogatott aloldalakat , ami lehetővé teszi profil létrehozását egy adott felhasználó számára. A cookie-k által létrehozott felhasználói profil a megfelelő hirdetések elhelyezésére és a célzott célzás lehetővé tételére szolgál.

Milyen típusú sütik léteznek?

Nem minden cookie egyforma: Értelemszerűen léteznek szükséges és nem alapvető cookie-k. Sok felhasználó „jó” és „rossz” fájlokra osztja őket. A jó sütik optimális felhasználói élményt biztosítanak, és elsősorban a biztonság érdekében használják őket. Ez a helyzet például az online banki szolgáltatásokkal. Itt a kapcsolat egyetlen cookie-ban tárolódik, és a munkamenet befejezése után automatikusan törlődik. Más a helyzet az úgynevezett nyomkövető sütikkel. A felhasználói adatok értékelésére és személyre szabott hirdetések elhelyezésére szolgálnak. A nyomkövető cookie-k különösen tartósak, és évekig követik a szörfözési viselkedést. Az összegyűjtött adatok hatalmas mennyisége miatt a nyomkövető cookie-k biztonsági kockázatot jelenthetnek, mivel gyakran érzékeny adatokat is tárolnak. Ebben az összefüggésben a „ sütik és adatvédelem ” témát többször is megemlítik és figyelmet szentelnek.

Cookie-k és adatvédelem: mit tehet a cookie-k ellen?

A felhasználóknak rendszeresen törölniük kell a cookie-kat számítógépükről. A legjobb ezt minden munkamenet után megtenni. Ha ez nem lehetséges, legalább havonta egyszer törölje a cookie-kat. Bár elméletileg lehetséges az összes cookie elutasítása , ez gyakorlatilag nem lehetséges, mivel ez azt jelenti, hogy a legtöbb webhely nem fog megfelelően működni. A cookie-k hozzájárulását tartalmazó szalaghirdetés azonban lehetőséget ad arra, hogy csak bizonyos cookie-kat fogadjon el.

Felhasználói viselkedésének hosszú távú nyomon követése érdekében állítsa be számítógépét úgy, hogy a munkamenet-cookie-k minden munkamenet után törlésre kerüljenek. Ez azonban nem mindig praktikus, hiszen például minden alkalommal be kell jelentkezni az online boltokba vagy internetes alkalmazásokba. A cookie-k hozzájárulását tartalmazó szalaghirdetés lehetőséget biztosít a harmadik féltől származó cookie-k letiltására . Ezeket külső szolgáltatók helyezik el, amelyek általában olyan reklámcégek, mint a Google vagy a Facebook . A felhasználók csak nagyon korlátozott mértékben érthetik meg, hogy mely adatokat továbbítják harmadik félnek. Felhasználóként lehetősége van nyomkövetés elleni programot telepíteni, amely áttekintést nyújt a számítógépén elhelyezett cookie-król . A program lehetővé teszi a cookie-k kezelését.

Cookie-k és adatvédelem: mit mond erről a GDPR

Bár a cookie-k már régóta léteznek, a legtöbb felhasználó 2018 májusáig nem sokat gondolkodott a számítógépén lévő kis szöveges fájlokon. De a GDPR-nak köszönhetően ez alapvetően megváltozott. Nem sokkal a GDPR életbe lépése előtt sok cég felhívta a figyelmet az új szabályozásra, és megszerezte ügyfelei hozzájárulását az online marketinghez. Az irányelv nemcsak a cookie-k kezelését szabályozza, hanem az e-mailes kommunikációt is.

Utólag még szigorították is a szabályozást: az opt-in megoldás 2019. október 1-től van érvényben . Az új szabályozás eredményeként a felhasználónak el kell fogadnia a cookie-k használatát. A GDPR szigorítása előtt sok vállalat használt egy kiskaput a jogszabályokban a nyomkövető és a harmadik féltől származó cookie-k áttörésére. A megfelelő négyzetek már be voltak pipálva a hozzájáruló szalaghirdetésen. Most ezek a marketing módszerek már nem engedélyezettek. A felhasználóknak most maguknak kell beállítaniuk a kívánt pipákat a cookie-k engedélyezéséhez. Ez azonban nem vonatkozik a szükséges cookie-kra, amelyek nélkül lehetetlen a weboldal használata.

Cookie-k és adatvédelem: Mit csinál a beleegyezéskezelő szolgáltató?

A GDPR szigorú szabályokat ír elő a weboldalakra. Annak érdekében, hogy a cookie-khoz való hozzájárulás jogilag megfelelő legyen , tanácsos hozzájáruláskezelő szolgáltatót (CMP) használni. A CMP egy olyan eszköz, amely átveszi a cookie-tartalom szalaghirdetését. Minden olyan vállalatnak, amely az Európai Unión belüli vagy nemzetközi felhasználókat kívánja elérni, rendelkeznie kell beleegyezéskezelő eszközzel. Jelenleg számos különböző hozzájárulási megoldás létezik, amelyek fizetős és ingyenes eszközöket is tartalmaznak. A fizetett hozzájáruláskezelési eszköz előnye, hogy több lehetőséget kínál, mint az ingyenes CMP. Ide tartoznak például a beleegyező szalaghirdetések több nyelven , amelyek igény szerint módosíthatók. A design is fontos szerepet játszik, mert a bannernek illeszkednie kell a weboldal többi részéhez. Általános szabály, hogy érdemes fizetős megoldást használni, különben nem lehet további szolgáltatásokat aktiválni. Aki a weboldalon kívül alkalmazást is üzemeltet, az itt is szembesül az uniós irányelvvel. Ez az oka annak, hogy egyes hozzájáruláskezelési szolgáltatók szoftverfejlesztő készleteket (SDK) is kínálnak az alkalmazásokhoz. Az SDK-k lehetővé teszik a hozzájáruláskezelés integrálását a natív alkalmazásokba.

Mivel az irányelvek még viszonylag újak, nagyon hiányoznak a precedensek és az egyértelmű szabályozások. A hozzájáruláskezelési eszközzel azonban Ön, mint egy webhely üzemeltetője, a biztonságban van. A beleegyezés-kezelési eszközök könnyen használhatók, és könnyen integrálhatók a webhelyekbe. Tehát tudja, hogy a cookie-k használatához való hozzájárulás megszerzése jogilag megfelelő , és hogy webhelyének felhasználói a legjobb kezekben vannak.

Következtetés

Végre megvan a tisztaság! Amit olyan könnyű kimondani, az a bírósági határozatok hosszú folyamatának és a webhelyeken történő technikai megvalósításnak az eredménye. Az, hogy a felhasználók milyen információkat hajlandók átadni, kizárólag a weboldal látogatóinak szuverenitása. Az jó. A technikailag szükséges cookie-kon túlmenően a külső szolgáltatók számára továbbított információk kezdettől fogva átláthatóak maradnak. Az ehhez az egyértelműséghez vezető utat minden oldal esetében megfelelő cookie-tartalmi megoldások egyengetik. A nemzeti és nemzetközi szabályozások és törvények dzsungelében ezek a szalaghirdetések a jogi követelményeket használhatósággá és egyértelművé teszik.


további megjegyzések

New regulations US 2024
Jobb

Az Egyesült Államok új adatvédelmi törvényei 2024-ben lépnek hatályba: Frissítse az Egyesült Államokra jellemző adatvédelmi beállításait

Az Egyesült Államokban 2024 második felében új adatvédelmi törvények lépnek hatályba – Floridában, Texasban, Oregonban és Montanában . Az ezekben az államokban működő vagy ügyfeleikkel rendelkező vállalatoknak felül kell vizsgálniuk adatvédelmi gyakorlatukat, hogy biztosítsák az új adatvédelmi törvényeknek való megfelelést. A folyamat megkönnyítése érdekében ebben a cikkben először elmagyarázzuk, hogy az irányítópulton hol találhatók az […]
Tábornok, Új

consentmanager Tool Spotlight: Integrációs lehetőségek a CMP irányítópultján

Az e havi Tool Spotlight-ban közelebbről megvizsgáljuk azokat az integrációs funkciókat, amelyeket consentmanager CMP irányítópultján talál. Ezek consentmanager és a megfelelő eszközök közötti kiterjesztett fejlesztési munkának az eredménye, ami azt jelenti, hogy lehetőséget kínálunk felhasználóinknak, hogy egy egyszerű kattintással aktiválják az integrációt közvetlenül a CMP irányítópultján. A legújabb lehetőségek közé tartozik a Google Consent Mode […]