Jobb

Használjon GDPR-kompatibilis Google Címkekezelőt – ezt mondja a jogi helyzet


A Google Címkekezelő GDPR-kompatibilis használata – Mi a jogi helyzet? Ez a cikk tájékoztatja Önt a Google Címkekezelő működéséről, a GDPR-hoz fűződő jogviszonyáról és az életképes cookie-hozzájárulási megoldásokról.

Google Címkekezelő és cookie-k – az eszköz így működik

A Google Címkekezelő eszközként szolgál cookie-k, konverziós képpontok vagy nyomkövető kódok kezelésére és vezérlésére olyan programokból, mint a Google Analytics vagy a Bing Ads. Maga az alkalmazás címkékkel és triggerekkel dolgozik, és – ahogy azt gyakran feltételezik – a weboldalon gyűjtött információkat cookie-kon keresztül közvetlenül továbbítja a megfelelő eszközökhöz további feldolgozás céljából. Maguk a kódok, amelyeket a weboldal különféle célokra (reklám, nyomon követés…) használnak, nem az oldal forráskódjában, hanem egy speciális tárolóban tárolódnak.

A címkekezelővel való munkavégzés hatékony, és leegyszerűsíti a nyomkövetés és a cookie-k kezelését. Még a kevés informatikai tapasztalattal rendelkezők is képesek beágyazni a szükséges kódot. Ez vonatkozik a címkekezelő működtetésére is az egyszerűen kialakított és intuitív webes felületen keresztül, amely szintén nem igényel szaktudást. Sőt, szinte az összes szükséges címke és képpont sablonként elérhető . A felhasználók nem csak az olyan (majdnem) kötelező alkalmazásokból profitálhatnak, mint a Google Analytics, hanem a Bing Ads, a Google Ads vagy a tesztelőeszközök, például az AB Tasty előnyeit is.

Címkekezelő nélkül az egyes kódrészleteket megfelelő időn belül be kellene illeszteni a webhely forráskódjába. Ehhez azonban megfelelő programozási ismeretek szükségesek ahhoz, hogy a honlap a „beavatkozás” után megfelelően működjön.

Szalaghirdetések hozzájáruláskezelő és Google Címkekezelő logóval

Google Címkekezelő adatvédelem

A Címkekezelő egyszerű munkája biztosítja, hogy a marketing nagymértékben független legyen az IT-től . Ez nemcsak időt takarít meg a vállalatoknak, hanem lehetővé teszi az értékes informatikai erőforrások máshol történő elosztását is. A Google Címkekezelő számos sablonja ugyanolyan hasznos. A GTM sablonokat biztosít olyan programok számára, mint a Google Analytics, a Google Ads Remarketing, a Hotjar vagy a Tradedoubler, amelyeket gyorsan és egyszerűen hozzáadhat. Részletezve, a következő előnyöket élvezheti:

  • könnyen használható webes felületen keresztül
  • Az előnézeti mód leegyszerűsíti a címkék tesztelését
  • számos sablon elérhető
  • különféle címkék, triggerek és változók sablonjai
  • zökkenőmentesen integrálódik a Google világába

Tegye a Google Címkekezelőt GDPR-kompatibilissé

A Google Címkekezelő problémásnak számít azóta, hogy az Európai Bíróság (EB) 2020 júliusában megsemmisítette a Privacy Shield megállapodást („ Schrems II ”). Az adatvédelmi pajzsról szóló megállapodás eredetileg úgy rendelkezett, hogy az európai fogyasztók ugyanolyan szintű adatvédelemre támaszkodhatnak, amikor adatokat továbbítanak az EU-ban. A probléma: Az USA jogi helyzete miatt a hatóságok az állami megfigyelési törvényen keresztül hozzáférhetnek olyan amerikai óriáscégek adataihoz, mint a Microsoft, a Google vagy az Amazon. A Google Tag Manager és a hozzá kapcsolódó alkalmazások számára ez azt jelenti, hogy az adatátvitel elméletileg legfeljebb egy nagyon szűk jogi-technikai folyosón valósítható meg. A gyakorlatban azonban: A Schrems II szerint az olyan alkalmazásokat, mint a Google Analytics & Co, nem lehet jogilag megfelelő módon érvényesíteni .

Ez a Google Címkekezelőre is vonatkozik? Elvileg ez azt jelenti, hogy maga a Google Címkekezelő nem állít be cookie-kat, és csak az AdSense vagy a Google Analytics cookie-jait kezeli egy tárolóban. A GDPR szempontjából itt a probléma az adatfeldolgozásról szóló kiegészítés (2021. április 12.):

„Ha fiókja létrehozásakor jelezte, hogy az Európai Gazdasági Térségben (EGT) tartózkodik, akkor már elfogadta az Adatfeldolgozásról szóló kiegészítést a Szolgáltatási feltételek részeként.”

A Google Címkekezelő kiegészítése az adatfeldolgozáshoz

Az adatvédelmi rendelet azonban megköveteli az átláthatóságot, miközben a keresőóriás adatfeldolgozásáról szóló információk továbbra is homályosak és homályosak:

„A Google Címkekezelő adatainak felhasználása
Információkat gyűjthetünk, például a szolgáltatás használatának módjáról, valamint arról, hogy hogyan és milyen címkék kerülnek telepítésre. Ezeket az adatokat felhasználhatjuk a szolgáltatás javítására, karbantartására, védelmére és fejlesztésére az adatvédelmi szabályzatunkban leírtak szerint, de nem osztjuk meg ezeket az adatokat semmilyen más Google-termékkel az Ön hozzájárulása nélkül.”

Google adatvédelem

A Google itt azt állítja, hogy semmilyen adatot nem kapcsol össze más Google-szolgáltatásokkal hozzájárulása nélkül; ez azonban semmiképpen sem zárja ki a harmadik fél számára történő közzétételt. Az sem világos, hogy az adatgyűjtés feltétlenül szükséges-e, vagy túlmutat a puszta (technikai) szükségszerűségen.

E bizonytalanságok miatt a Google Címkekezelőt soha nem szabad a felhasználó beleegyezése nélkül futtatni . Annál is inkább, mert minden jel szerint maga a Google Címkekezelő állítja be a cookie-kat vezérlő és adminisztrációs eszközként, még akkor is, ha a gyakori kijelentések más irányba mutatnak. Állítólag a GTM csak egy webhelyről küld adatokat a megfelelően csatlakoztatott eszközöknek.

Ezen olvasat szerint a cookie-k kezelése, azaz beállítása, módosítása és törlése csak olyan alkalmazásokban történik, mint például a Google Analytics. Ez lehetővé teszi, hogy a GTM kéz a kézben működjön a Cookie Consent Managerekkel. Ahol a címkéket és a triggereket a webhely látogatója eleve letilthatja, a nem alapvető cookie-k már nem kerülnek beállításra. A fontos marketingeszközök központi vezérlésének előnye azonban megszűnt, hiszen egyik alkalmazás sem gyűjthet semmilyen adatot.

Ezzel összefüggésben azonban a blogok rámutatnak arra, hogy az adatok (IP-cím, böngészőinformációk, nyelv stb.) és esetleg a cookie-k már akkor átvitelre kerülnek, amikor a Google Címkekezelő betöltődik, mielőtt a Google Analytics és Társai lejátszásra kerülnének. A Schrems II tekintetében ez a helyzet megkérdőjelezhető, mivel a tavakon keresztül az Egyesült Államokba küldik az adatokat, amely állam a Schrems II után számos adatbotrány miatt „nem biztonságos harmadik országnak” számított. További probléma, hogy a GDPR 13. cikkével összhangban meg kell magyarázni az összes használt eszközt, beleértve a GTM-et is, mivel ezeket az eszközöket legalább az adatvédelmi nyilatkozatban meg kell magyarázni .

 

Google Címkekezelő és az engedélyezési funkció

A Google Címkekezelő a GDPR-kompatibilisebbnek bizonyult, ha feliratkozásról van szó. A háttér: Az EB 2019. október 1-i, a cookie-k engedélyezésére vonatkozó határozata óta a felhasználóknak aktívan el kell fogadniuk a cookie-k használatát, és vagy maguknak kell kattintaniuk a megfelelő jelölőnégyzetekre, vagy nem. Ha meg szeretné akadályozni, hogy a cookie-k aktív hozzájárulás nélkül legyenek beállítva, állítsa be a feliratkozást a Google Címkekezelőn keresztül. Ez biztosítja az adatvédelmet a Google Címkekezelőben.

A Google Címkekezelőben való feliratkozás beállításához hozzon létre egy változót, egy aktiválási szabályt és a TAG-et. A cookie beállítása után állítsa be a triggert és blokkolja az elemzést. Végül implementáljon egy előre meghatározott HTML hivatkozást a webhely impresszum- vagy adatvédelmi oldalán. Ha a CMS megakadályozza a hivatkozás megvalósítását, egy betöltési eseményre van szükség a címke kódjának módosításával és az aktiválási szabály megfelelő beállításával.

Az opt-in funkció beállítása a Google Címkekezelőn keresztül viszonylag egyszerű az online könnyen érthető utasítások miatt, és nem feltétlenül igényel mélyreható informatikai ismereteket.

Google Címkekezelő – GDPR és Cookie-hozzájárulási eszközök

Csak ha figyelmen kívül hagyja a GDPR és a Schrems II problémás területeit, akkor is említheti előnyként a Google Címkekezelő alapvető kényelmét. Ez a cookie-k beleegyezését szolgáló megoldások Google-alkalmazásba való egyszerű és egyszerű integrálásának eredménye. A cookie-hozzájárulási banner közvetítőként szolgál a GTM-ben meghatározott feliratkozási lehetőségek és a weboldal látogatója között, aki szabadon dönthet arról, hogy elfogadja-e a cookie-kat vagy azok egy részét, vagy elutasítja az összes cookie-t.

Ennek megfelelően az adatvédelmi szabályozás feladatmegosztást és együttműködést eredményez a cookie-tartalommegoldások és a Google Címkekezelő között. A Google Címkekezelő elegendő az alapértelmezett feliratkozási beállításokhoz. Ahhoz, hogy a Google Címkekezelő DSGVO-kompatibilis legyen, elengedhetetlenek a cookie-k engedélyezésére szolgáló megoldások, amelyek egy kiválasztási ablakot jelenítenek meg a webhely látogatója számára a cookie-k jóváhagyásához vagy elutasításához. Amíg a felhasználó nem adja beleegyezését, a Google Címkekezelő továbbra is letiltja a beállítandó cookie-kat. A megfelelő cookie-k csak akkor kerülnek tárolásra a felhasználó végkészülékén, ha az oldal látogatója aktívan hozzájárult a cookie-khoz.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Cookie-s hozzájárulási megoldások a biztonság és a kényelem érdekében

A piac különféle megoldásokat kínál a GDPR, valamint a cookie-kkal és nyomon követéssel kapcsolatos elektronikus adatvédelmi irányelveknek való megfelelés biztosítására. Vannak olyan megoldások, amelyek alapvetően letiltják az összes cookie-t és nyomkövetőt, és csak akkor engedik el őket, ha az oldal látogatója beleegyezik. Ebben az esetben elméletileg nem szükséges beállítani a feliratkozást a Google Címkekezelőben.

Más cookie-tartalomkezelési megoldások széleskörű szolgáltatásokat kínálnak azáltal, hogy az összes Google szolgáltatást hálózatban futtatják a webhely felületén, és létrehozzák a kiválasztási ablakot az oldal látogatója számára. Így támogatja a cookie-k hozzájárulásával kapcsolatos megoldásokat a Google Címkekezelő DSGVO-kompatibilissé tételében. A jelenlegi jogi helyzet miatt a Google Címkekezelő feltételezett kényelme bányászott területté változik. Az egyetlen kiút kevésbé lenne kényelmes: miért ne használna külső kiszolgáló helyett helyileg a saját szerverén futó címkekezelőt?

Egyedileg adaptált megoldás minden weboldal üzemeltető számára

A hozzájárulási szalag az a kiválasztási ablak, amelyet a cookie-k hozzájárulását biztosító megoldás megjelenít a webhely látogatójának a cookie-k tárolásának engedélyezéséhez vagy elutasításához. Ezek az ablakok felhasználóbarát jellegüket tekintve eltérőek, gyakran alkalmazkodnak a webhely elrendezéséhez, és együttműködnek a Google Címkekezelővel a GDPR-megfelelés biztosítása érdekében. Mert a Címkekezelő csak akkor szünteti meg a feliratkozást, ha az oldal látogatója beleegyezik a cookie-k tárolásába.

A piac a hatékony cookie-hozzájárulási megoldások széles skáláját kínálja, amelyeket hozzájáruláskezelési szolgáltatóknak (CMP) is neveznek. Egyes esetekben a megoldásokat optimálisan igazíthatja cége vagy webhelye követelményeihez. Ez magában foglalja a meglévő elemző eszközök integrálását, a feliratkozási ablak egyedi kialakítását vagy a cookie-választás előre beállítását az oldal látogatója számára.

Vállalatként választhat ingyenes és fizetős megoldások között. Főleg a kisebb cégek gyakran választják első lépésként az ingyenes megoldásokat. Győződjön meg azonban arról, hogy a kiválasztott CMP megbízhatóan megfelel a GDPR követelményeinek.

GDPR-követelmények a hozzájárulás-kezelő szolgáltatókra vonatkozóan

A GDPR nemcsak a Google Címkekezelőt érinti, hanem a hozzájárulási szalaghirdetések tartalmi kialakítására vonatkozó követelményeket is. Ezeket a pontokat az EB bírósági ítélete is megerősítette, ezért kötelező erejűek.

  • Az adatok címzettjeit egyértelműen be kell mutatni
  • az adatfeldolgozási, marketing, elemzési stb. tevékenység egyértelmű bemutatása.
  • A webhely látogatójának képesnek kell lennie az egyes besorolások kiválasztására vagy kijelölésének megszüntetésére
  • nincs előre kiválasztott címzettek és tevékenységek
  • minden cookie-t le kell tiltani, amíg a felhasználó beleegyezik

További fontos szempontok, amelyeket egy hatékony beleegyezési megoldásnak meg kell felelnie, és amelyeket feltétlenül szem előtt kell tartania, mielőtt a szolgáltató terméke mellett dönt:

  • A hozzájárulás tárolásának helye – lokálisan a felhasználói eszközön vagy adatbázisban (fontos az oldal üzemeltetőjének információszolgáltatási képessége szempontjából)
  • Milyen lehetőségei vannak a felhasználónak a hozzájárulás visszavonására vagy a saját hozzájárulása állapotának ellenőrzésére?
  • A sütik élettartamának hossza
  • Van-e részletes információ az adatok kezeléséről?
  • Egyértelműen felismerhető a cookie célja?

Függetlenül attól, hogy fizetős vagy ingyenes eszközt használ: csak olyan hozzájáruláskezelési szolgáltató cookie-s hozzájárulási megoldását válassza, amely megfelel ezeknek a követelményeknek.

Következtetés

Természetesen: A Google Címkekezelő jelentősen leegyszerűsíti az elterjedt eszközök integrálását, különösen marketing célokra. Mindazonáltal az integráció problémásnak bizonyult legkésőbb az Európai Bíróság 2020. júliusi Schrems II-nek nevezett ítéletével. Az adatok a GTM (és más kapcsolódó eszközök) használatával jutnak be az Egyesült Államokba, és így perek és pénzbírságok célpontjaként szolgálnak. A GDPR szemszögéből is a Google Címkekezelő mindenben működik, csak nem GDPR-kompatibilis, az adatfeldolgozás tárgyát képező nem egyértelmű kijelentések miatt. A GTM jogilag hibátlan integrációja ezért szinte lehetetlen. Az egyetlen lehetőség jelenleg az, hogy elővigyázatosságból csak azután töltse be, miután beleegyezett egy cookie-hozzájárulási szolgáltatón, például a hozzájáruláskezelőn keresztül. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a biztonságos oldalon áll.


további megjegyzések

New regulations US 2024
Jobb

Az Egyesült Államok új adatvédelmi törvényei 2024-ben lépnek hatályba: Frissítse az Egyesült Államokra jellemző adatvédelmi beállításait

Az Egyesült Államokban 2024 második felében új adatvédelmi törvények lépnek hatályba – Floridában, Texasban, Oregonban és Montanában . Az ezekben az államokban működő vagy ügyfeleikkel rendelkező vállalatoknak felül kell vizsgálniuk adatvédelmi gyakorlatukat, hogy biztosítsák az új adatvédelmi törvényeknek való megfelelést. A folyamat megkönnyítése érdekében ebben a cikkben először elmagyarázzuk, hogy az irányítópulton hol találhatók az […]
Tábornok, Új

consentmanager Tool Spotlight: Integrációs lehetőségek a CMP irányítópultján

Az e havi Tool Spotlight-ban közelebbről megvizsgáljuk azokat az integrációs funkciókat, amelyeket consentmanager CMP irányítópultján talál. Ezek consentmanager és a megfelelő eszközök közötti kiterjesztett fejlesztési munkának az eredménye, ami azt jelenti, hogy lehetőséget kínálunk felhasználóinknak, hogy egy egyszerű kattintással aktiválják az integrációt közvetlenül a CMP irányítópultján. A legújabb lehetőségek közé tartozik a Google Consent Mode […]